دکتر سفید، گل مرداب، honibal، الناز 48 ، بید مجنون و ....
ایران ایران درباره وبلاگ به وبلاگ من خوش آمدید آخرین مطالب
نويسندگان چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 3:38 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
همانند شباهت نامی، شباهات فرهنگی بسیاری بین مردم گالش و مردم گولیش (Gaulish) در سرزمین گولها (فرانسه) وجود دارد، یکی از این شباهات بر اساس یافتههای باستانشناسی که میتواند گویای اشتراکات عمیق فرهنگی، مذهبی و شیوه هنر و معماری این مردمان باشد، آثاری هستند که در جنوب فرانسه با عنوان مجسمههای منهیر (Statue Menhirs) یافت شدهاند. در شکل ذیل یکی از این مجسمهها را که در روستای باستانی کمبوس (Cambous) نزدیک به شهر مونت پلیر (Montpellier) در جنوب فرانسه کشف شده، نمایش داده شده است:
این مقاله مطالب بسیار جالبی که ناشی از یک تحقیق گسترده و همهجانبه میباشد در مورد این مجسمهها یا بهتر است بگوییم اشکال انساننمایی که بر روی سنگ افراشتهها (منهیر) منقوش شدهاند، بیان داشته است. بنابه گفته نویسنده مقاله وجه اشتراک کلیه مجسمههای این منطقه در جنوب فرانسه بیدهان بودن همه آنهاست. نکته مهم دیگر دور بودن این مجسمهها از محلهای سکونت مردمان آن دوره و همچنین از قبرستانها و محلهای تدفین مردگان میباشد و این امر و شواهد دیگر جای شک و شبههای را باقی نمیگذارد که این مجسمهها متعلق به معابدی میباشند که از جایگاه مذهبی والایی بین مردم برخوردار بودهاند. بنا به گفته نویسنده بیدهان بودن مجسمهها نشانه مرموزی است که مسلما به اعتقادات آن مردمان وابسته بوده است و شاید نمادی از سکوت باشد.
نکته دیگری که نویسنده بدان اشاره کرده است، مشکل تشخیص جنسیت انسانهای منقوش بر روی این مجسمههاست، از آنجایی که اکثر این انسانها دارای کمربند و اسلحههایی همچون خنجرهای مسی هستند، این احتمال که اینها مرد باشند وجود دارد ولی ظاهر امر حاکی از زن بودن آنهاست و بر اساس دیگر یافتههای باستانشناسی بعید به نظر نمیرسد که زنان آن دوره نیز چنین اسلحههایی با خود حمل میکردند.
نکات مهم دیگری نیز در مورد این مجسمهها اشاره شده است که در پستهای بعدی بدان اشاره خواهم کرد، با توجه به مطالب یاد شده، حال میتوان قیاسی با معبد شهریری اردبیل داشت:
ادامه مطلب ... چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 3:36 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
از کوه بلند سماموس تا کوه اسپیناس سرزمینی است که همچون نام این دو کوه ریشه در تمدن کهن یونان باستان دارد و چه بسا مهد این تمدن باشد، مهاجرت یونانیها از منطقهای در شمال و شمالغربی ایران و از طریق آسیای صغیر به سرزمین کنونی یونان تقریبا امری ثابت شده است، همانطور که می دانیم در زبان انگلیسی یونانیها با نامی بسیار مشابه به نام گیلک به صورت گریک (Greek) (تبدیل شدن صدای ر به ل در زمانهای هندواروپایی امری طبیعی است) خطاب میشوند، با مراجع به دیکشنری آکسفورد یا یک دائرةالمعارف به نقل از ارسطو گریک برگرفته از واژه گریکوی (Garikoi) که نام پیش از تاریخ (تاریخ مکتوب) مردمان یونانی است، میباشد. در مورد ریشهیابی نام گریک (گریکوی) نیز تحقیقاتی صورت گرفته و نکته جالب اینجاست که بر اساس نامی که یونانیها خود را به آن خطاب میکنند یعنی «هل» یا «هلن» که برگرفته از هِلوی (Helloi) و سِلوی (Selloi) میباشد به معنای خاک و گِل (Soil در زبان انگلیسی) تعبیر شده است چراکه تبدیل شدن اصوات «گ/ک»، «س» و «ه» در زبانهای هنداروپایی کاملا متداول است (آنچنانکه ما سِند را هِند خوانده و Gelū در زبان لاتین به Cold در زبان انگلیسی و سرد در زبان پارسی تبدیل شده است) به هر حال این فرض که گِل (خاک) یا گیل نام اصلی این قوم و سرزمین گیلان موطن اصلی آنان باشد منطقی به نظر میرسد، البته در سرزمین گیلان مناطقی همچون هلستان (سرزمین هلها) و یا هلهشی نیز وجود دارد که نشان میدهد نام هل یا هلن نیز به گونهای در این سرزمین کاربرد داشته است.
هردودت مورخ شهیر یونانی در قرن پنجم قبل از میلاد در مورد قومی ایرانی به نام گِلونی (Geloni) که در شمال سرزمین ایران سکونت داشتهاند بدین صورت بیان میدارد:
«گِلونی سرزمینی است که تمام خانهها و تمام معابد آن به طور کامل از چوب ساخته شدهاند، در اینجا معابدی وجود دارند که برای خدایان یونانی بنا شدهاند که با اسلوبی یونانی با تمثالها، قربانگاهها و زیارتگاههایی همه از جنس چوب آراسته گشتهاند. در آنجا حتی مراسمی هر سه سال یکبار برای بَخوس (Bacchus) برگزار شده و مردم بومی در شور و هیجانی وافر برای خدای یونانی قرار میگیرند. حقیقت امر این است که گِلونیها از لحاظ باستانی یونانی بودهاند و از کارگاههایشان در سواحل دریا رانده شده و بدین منطقه مهاجرت کردهاند. آنان اکنون به زبانی سخن میگویند که نیمی یونانی است و نیم سکایی.» (هرودوت، کتاب چهارم، بخش 108)
استرابو دیگر مورخ شهیر یونانی نیز گیلانیها را با نام گِلائه (Gelae) مورد اشاره قرار داده است،
استرابو مکان دقیق سرزمین گیلانیها در جنوب دریای خزر (Caspian Sea) و شرق ارمنستان را بیان داشته و گِلائه را در کنار کادوسی (Cadusii)، آماردی (Amardi)، ویتی (Vitii) و آناریاکا (Anariacae) یکی از پنج قوم ساکن در این منطقه عنوان میدارد و به وجود آثاری از یونانیان و شیوه تدفین یونانی در این منظقه اشاره میکند.
در مورد آثار باستانی بر جایمانده در گیلان، به طور مسلم یکی از بارزترین آنها محوطه باستانی مارلیک در نزدیکی شهر رودبار است، با نگاهی اجمالی به برخی از آثار برجای مانده در این منطقه که به مراتب از آثار مشابه یونانی قدمت بیشتری دارند، میبینیم که فرهنگ و تمدن یونانی در این آثار کاملا مشهود است، به طور مثال یکی از این آثار را در شکل زیر میبینید:
به راستی که آنچنانکه هرودوت عنوان کرده ترکیبی از فرهنگ سکایی و یونانی در این جام طلایی مارلیک در گیلان به چشم میخورد، در قسمت بالا گریفین سکایی (عقاب-شیر) که البته این خود نیز ریشه یونانی دارد مشاهده میشود و در قسمت پایین پگاسوس یا همان اسب تکشاخ معروف یونانی دیده میشود.
ادامه مطلب ... چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 3:34 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
مهندسان هخامنشى راز استفاده از عدد پى (۳.۱۴ ) را دو هزار و ۵۰۰ سال پیش کشف کرده بودند. آنها در ساخت سازههاى سنگى و ستونهاى مجموعه تخت جمشید که داراى اشکال مخروطى است، از این عدد استفاده مىکردند. چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 3:33 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
بابک خرمدین زنده است
پیشگویان به بابک خرمدین ، آزادیخواه میهن پرست کشورمان گفتند در پایان این مبارزه کشته خواهی شد او گفت سالها پیش از خود گذشتم همانگونه که ابومسلم خراسانی از خود گذشت برای این که ایران دوباره ادامه زندگی پیدا کند روح بزرگانی همچون ابومسلم در من فریاد می کشد و به من انگیزه مبارزه برای پاک سازی میهن را می دهد پس مرا از مرگ نترسانید که سالها پیش در پای این آرزو کشته شده ام . ارد بزرگ در سخنی بسیار زیبا می گوید : گل های زیبایی که در سرزمین ایران می بینید بوی خوش فرزندانی را می دهند که عاشقانه برای رهایی و سرفرازی نام ایران فدا شدند . بابک خرمدین اندکی بعد در حضور خلیفه تازی بغداد اینچنین به خاک و خون کشیده شد : خلیفه :عفوت میکنم ولی بشرطی که توبه کنی ! بابک :توبه را گنهگاران کنند٬توبه از گناه کنند. خلیفه :تو اکنو ن در چنگ ما هستی! بابک:اری ٬تنها جسم من در دست شما است نه روحم٬ دژ آرمان من تسخیر ناپذیر است. خلیفه :جلاد مثله اش کن! معلون اکنون چراغ زندگیت را خاموش میکنم. بابک روی به جلاد٬چشمانم را نبند بگذار باچشم باز بمیرم. خلیفه :یکباره سرش را ازتن جدا مکن٬ بگذار بیشتر زنده بماند! نخست دستانش را قطع کن!جلاد بایک ضربت دست راست بابک را به زمین انداخت.خون فواره زد.بابک حرکتی کرد شگفتی در شگفتی افزود٬زانو زده ٬خم شد وتمام صورتش را با خون گرمش گلگون گرد.شمشیر دژخیم بالا رفت وپایین آمد ودست چپ دلاور ساوالان را نیز از تن جدا کرد.فرزند آزاده مردم به پا بود٬ استواربود . خون از دو کتفش بیرون میجست . خلیفه :زهر خندی زد : کافر! این چه بازی بود که در آستانه مرگ در آوردی ؟ چرا صورت خود به خون آغشته کردی؟ چه بزرگ بود مرد٬چه حقیر بود مرگ٬ چه حقیر تر بود دشمن! پیش دشمن حقیر٬مردبزرگ٬بزرگتر باید. گفت : در مقابل دشمن نامرد ٬ مردانه بایدمرد ٬اندیشیدم که از بریده شدن دستانم ٬خون ازتنم خواهدرفت . خون که رفت٬ رنگ چهره زرد شود .مبادا دشمن چنان گمان کند از ترس مرگ است ٬خلق من نمیپسندندکه بابک در برابرگله ء روباه ان ترسی به دل راه دهد.... خلیفه از ته گلو نعره کشید: ببر صدایش را!!!! وشمشیر پایین آمد و سر. سری که هرگزپیش هیچ زورمند ستمگری فرود نیامده بود . هر بار که این داستان خوانده شود احساس می کنیم بابک هنوز هم زنده است و برای کشورش جان می دهد یادش گرامی باد .
چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 3:32 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
بازیهای ورزشی تیس کوپان 291 سال پیش از المپیک در ایران
اونتاش گال پادشاه سرزمین ایلام ( نام قدیم سرزمین ایران ) در 1265 سال پیش از میلاد ، دو فرزند داشت به نامهای تیس و کوپان این دختر و پسر که دو قلو بودند همواره بر سر تواناییهای خویش جنگ و ستیز داشتند .
پدر یک دوره مسابقات ورزشی بین این دو برگزار نمود . پس از آن مسابقه پادشاه اونتاش گال بر آن شد این کار را به شکل بسیار گسترده تری انجام دهد و از این رو در همان محل که امروزه به نام تیس کوپان ( در نزدیکی بندر چابهار ) شهرت دارد مسابقات جهانی تیس کوپان را هر ساله برگزار می نمود یعنی 291 سال پیش از مسابقات المپیک در یونان . نکته مهم این است که این مسابقات ۷۱۵ سال یعنی تا پایان دودمان مادها در ایران ادامه یافت . مسابقات تیس کوپان ( 1265 تا 550 پیش از میلاد مسیح )
* تیس کوپان را به این شکل هم می نویسند طیس کوپان
چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 3:31 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
شکوه ایران در کجاست ؟
پادشاه ایران کریمخان زند
کریمخان زند پادشاه ایران پس از شکار در نزدیکی تخت جمشید اردو زد . از دور عظمت تخت جمشید دیده می شد یکی از فرماندهان گفت آیا شکوه ایران زمین در تخت جمشید پایان می یابد ؟ کریم خان پرسید : در زمان پادشاهی نادرشاه افشار کجا بودی ؟ گفت در تمام آن دوران در روستایمان به پدرم در کشاورزی کمک می کردم . کریمخان خندید و گفت آن زمان همانند امروز تو از دور به پادشاه ایران زمین نادرشاه افشار نگاه می کردم و می گفتم آیا تمام شکوه ایران زمین در نادر شاه افشار پایان می یابد !؟ و امروز به تو می گویم دیگر آن بزرگی و عظمت را من در کسی و جایی ندیدم . این سخن وکیل الرعایا کریم خان زند که از سرداران نادرشاه افشار بود خود گویای عظمت و جوهر آن یگانه دوران ها را دارد . ارد بزرگ اندیشمند برجسته کشورمان می گوید : نادرشاه افشار توانست از خراب آبادی که دشمنان برایمان ساخته بودند کشوری باشکوه بسازد نام او همیشه برای ایرانیان آشنا و دوست داشتنی خواهد بود . نادر شاه افشار در جمع ارتشیان ایران می گوید : وقتی پا در رکاب اسب می نهی بر بال تاریخ سوار شده ای شمشیر و عمل تو ماندگار می شود چون هزاران فرزند به دنیا نیامده این سرزمین آزادی اشان را از بازوان و اندیشه ما می خواهند . پس با عمل خود می آموزانیم که پدرانشان نسبت به آینده آنان بی تفاوت نبوده اند .و آنان خواهند آموخت آزادی اشان را به هیچ قیمت و بهایی نفروشند …………..
ادامه مطلب ... چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 3:28 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
فیروزان (پیروز نهاوندی) سرباز گمنام و بنامی است که برای نجات ایران با اعراب مهاجم جنگید و سمبل مقاومت مردم ایران در مقابل اعراب مهاجم است. مدت هاست که شایعه ویران کردن آرامگاه فیروزان یا ابولولو در ایران بگوش میرسد . این شایعه با بستن درهای آرامگاه به روی بازدیدکنندگان و توریست ها جدی تر شد و اکنون که مرکز پژوهش های باستانشناسی وابسته به دانشگاه لندن رسما اعلام کرده که این اثر تاریخی و باستانی به زودی ویران خواهد شد. یکی از کسانی که به شدت این ماجرا را دنبال کرده شخصی است بنام محمد سلیم العوا دبیر کل اتحادیه بین المللی محققین مسلمان (که شهرتش از آنجائی است که گفته خداوند زن ها را برای بارور شدن و بچه آوردن به دنیا آورده است!!!). آنگونه که در کتاب (تاریخ و فرهنگ ایران در دوران انتقال از عصر ساسانی به عصر اسلامی) گفته شده ، فیروزان کسی بود که عمربن خطاب خلیفه مسلمین و کسی را که به ایران لشکر کشید را کشت و به نوعی انتقام ایرانیان را گرفت .. فیروز دختری داشت که گویا مروارید نام داشت و از آنجا که در زبان عربی به مروارید لولو میگویند به فیروزان ابو لولو یا پدر مروارید گفته میشد. عبیدالله عمر، پس از قتل پدرش، فیروزان را همراه با مروارید دخترش و هرمزان سردار معروف ایرانی و یک مسیحی ایرانی بنام حفینه را ناجوانمردانه به قتل رسانید. دکتر محمد سلیم العوا دبیر کل اتحادیه جهانی علمای مسلمان درگفت و گو با سایت خبری العربیه اظهار داشت :تعطیلی این مزار پس از تلاش های اتحادیه جهانی علمای مسلمان صورت گرفت و هیاتی از این اتحادیه نیز در چند ماه گذشته به ایران سفر کرده و علاوه بر برسی موضوعات روابط اهل تسنن و شیعیان به ویژه در کشورهای عراق و لبنان، موضوع وجود مزاری برای قاتل خلیفه دوم در شهر کاشان را مطرح و آنرا از موانع تقریب میان مذاهب اسلامی دانستند... وی اضافه کرد : در این سفر فهمیدیم که بسیاری از مسئولان دولتی حتی نام این مزار را هم نشنیده اند اما پس از بررسی، تصمیم گرفتند که این مزار تعطیل و سپس ویران شود... مقبره فیروزان که در بین راه کاشان به شهر فین واقع است شامل یک حیاط، یک ورودیه، یک گنبد مخروطی با کاشیکاری فیروزه ای و سقف های نقاشی شده است. تاریخ اصلی ساختن بنا مشخص نیست اما میدانیم که در نیمه دوم قرن چهاردهم کاملا " بازسازی شده و سنگ قبر جدیدی نیز بر روی مزار او قرار داده شده است. چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:59 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
در اینجا چند ضرب المثل مازندرانی آورده شده است اگر داروک بخونده گنه وارش انه
اگر قورباغه سبز روی درخت بخواند می گویند باران می آید. - پنج شنبه نون و خرما در کامبی تا امه مرده جه برسه پنجشنبه نان و خرما بیرون می دهیم تا ثوابش به مرده ما برسد. - چایی دله دار دره مهمان قد بلند انه روی چایی ساقه اش قرار گرفته مهمان قد بلند می آید. - خوی بد بدی صدقه درها کن تا بدی اون خو بر طرف بوشه خواب بد دیدی صدقه بده تا بدی آن خواب بر طرف شود. - سگ سر انشند ته دست گند موک زنده روی سگ آب نریز دستت زگیل می زند - شو بی وقتی نونه جارو بزوئن فرشته ملائکه ره از شه سره بیرون کاندی شب بی موقع نباید جارو بزنی چون فرشته و ملائکه را از خانه خود بیرون می کنی - گرم تندیر سره دپوشی ته وشته حادثه پیش انه سر تنور گرم را بپوشانی برای تو حادثه پیش می آید. - نمک ره نشند بنه به خاطر این که آب چشم حضرت زهرا هسته نمک را زمین نریز به خاطر این که آب چشم حضرت زهرا (س ) است دکتر سفید، گل مرداب، honibal، الناز 48 ، بید مجنون و .... آدم شه مرگ و نه مردم جنازه سر بوینه Adem se marge vene merdem jenazeh sar bavine یعنی : انسان می بایست مرگ خود را بر روی جنازه دیگر مردم ببیند. کاربرد : عبرت گیری و عاقبت اندیشی او خورنی سرچشمه جم بخور Ow xarni sar casme jam baxor معنی : آب می خوری از سرچشمه آن بخور کاربرد : دقت در درست انجام دادن کارها و فعالیت اساسی کوتی ره پله پله بالا شونه Kutireh pale pale bala suneh معنی : پله پله باید از نردبان بالا رفت . کاربرد : کار را باید از مراحل نخستین انجام داد تا به هدف رسید. وچه عزیز ادب عزیزتر Vace azizeh abad azizter معنی : بچه عزیز است اما ادب عزیزتر است. کاربرد : مقدم بودن ادب و تربیت و اصلاح گت که شونه دار سر، کچیک شونه خال سر Gat ke sune dare sar kecik sune xale sar معنی : بزرگ تر که بالای درخت برود، کوچک تر هم سر شاخه می رود. کاربرد: وقتی بچه از بزرگتر ها درس می گیرند، گفته می شود. گل خوانی بئیری، دماوند سر گل بئیر Gel xani bairy damavand ser gel bair معنی : اگر گل یا خاک می خواهی از سر کوه دماوند بگیر کاربرد: همت بلند داشتن است که مردان بزرگ روزگار از همت بلند به جایی رسیده اند. مه ریشه هارس حنا بکش Me rise hares hena bakes معنی : ریشه مرا ببین و به همان اندازه حنا بکش کاربرد: یعنی از هر کسی به اندازه توان و ظرفیتش باید انتظار داشت. چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:58 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
از آنجایی که هر کشور و ملتی نشانه و سمبولی ویژه از خود دارند ایرانیان یکی از کهن ترین مردمانی هستند که سمبولی بسیارشگفت انگیز و سرشار از دانش و فرهنگ و خرد از خود به جای گذاشته اند که با اندوه فراوان بسیاری از ما ایرانیان امروز از آن نا آگاه هستیم . چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:56 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
آبان دخت : دخترآبان ، نام زن داریوش سوم ادامه مطلب ... چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:52 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
نوروز برابر با یکم فروردین ماه (روزشمار خورشیدی)، جشن آغاز سال و یکی از کهنترین جشنهای به جا مانده از دوران باستان است. خاستگاه نوروز در ایران باستان می باشدو هنوز مردم مناطق مختلف فلات ایران نوروز را جشن میگیرند. امروزه زمان برگزاری نوروز، در آغاز فصل بهار است. نوروز در ایران و افغانستان آغاز سال نو محسوب میشود و در برخی دیگر از کشورها تعطیل رسمی است. جشن نوروز از لحظهٔ اعتدال بهاری آغاز میشود. در دانش ستارهشناسی، اعتدال بهاری یا اعتدال ربیعی در نیمکره شمالی زمین به لحظهای گفته میشود که خورشیداز صفحه استوای زمین می گذرد و به سوی شمال آسمان میرود. این لحظه، لحظه اول برج حمل نامیده میشود، و در تقویم هجری خورشیدی با نخستین روز (هرمز روز یا اورمزد روز) از ماه فروردین برابر است. نوروز در تقویم میلادی با 20 یا 21 یا 22مارس مطابقت دارددر کشورهایی مانند ایران و افغانستان که تقویم هجری شمسی به کار برده میشود، نوروز، روز آغاز سال نو است. اما در کشورهای آسیای میانه و قفقاز، تقویم میلادی متداول است و نوروز به عنوان آغاز فصل بهار جشن گرفته میشود و روز آغاز سال محسوب نمیشود.منشأ و زمان پیدایش نوروز، به درستی معلوم نیستدر برخی از متنهای کهن ایران ازجمله شاهنامه فردوسی و تاریخ طبری، جمشید و در برخی دیگر از متنها، کیومرث بهعنوان پایهگذار نوروز معرفی شدهاست.پدید آوری نوروز در شاهنامه، بدین گونه روایت شدهاست که جمشید در حال گذشتن از آذربایجان، دستور داد تا در آنجا برای او تختی بگذارند و خودش با تاجی زرین بر روی تخت نشست. با رسیدن نور خورشید به تاج زرین او، جهان نورانی شد و مردم شادمانی کردند و آن روز را روز نو نامیدندبرخی از روایتهای تاریخی، آغاز نوروز را به بابلیان نسبت میدهد. بر طبق این روایتها، رواج نوروز در ایران به ۵۳۸ سال قبل از میلاد یعنی زمان حمله کورش بزرگ به بابل بازمیگرددهمچنین در برخی از روایتها، از زرتشت بهعنوان بنیانگذار نوروز نام برده شدهاستپ اما در اوستا (دست کم در گاتها) نامی از نوروز برده نشدهاست ...........//نوروز در زمان سلسله هخامنشیان کوروش دوم بنیانگذار هخامنشیان، نوروز را در سال ۵۳۸ قبل از میلاد، جشن ملی اعلام کرد. وی در این روز برنامههایی برای ترفیع سربازان، پاکسازی مکانهای همگانی و خانههای شخصی و بخشش محکومان اجرا مینمود این آیینها در زمان دیگر پادشاهان هخامنشی نیز برگزار میشدهاست. در زمان داریوش یکم مراسم نوروز در تخت جمشید برگزار میشد. البته در سنگنوشتههای بهجا مانده از دوران هخامنشیان، بهطور مستقیم اشارهای به برگزاری نوروز نشدهاست اما بررسیها بر روی این سنگنوشتهها نشان میدهد که مردم در دوران هخامنشیان با جشنهای نوروز آشنا بودهاند، و هخامنشیان نوروز را با شکوه و بزرگی جشن میگرفتهاندشواهد نشان میدهد داریوش اول هخامنشی، به مناسبت نوروز در سال ۴۱۶ قبل از میلاد سکهای از جنس طلا ضرب نمود که در یک سوی آن سربازی در حال تیراندازی نشان داده شدهاستدر دوران هخامنشی، جشن نوروز در بازهای زمانی میان ۲۱ اسفند تا ۱۹ اردیبهشت برگزار میشدهاست .....نوروز در زمان اشکانیان و ساسانیان در زمان اشکانیان و ساسانیان نیز نوروز گرامی داشته میشد. در این دوران، جشنهای متعددی در طول یک سال برگزار میشد که مهمترین آنها نوروز و مهرگان بود. برگزاری جشن نوروز در دوران ساسانیان چند روز (دست کم شش روز) طول میکشید و به دو دوره نوروز کوچک و نوروز بزرگتقسیم میشد. نوروز کوچک یا نوروز عامه به مدت پنج روز، از یکم تا پنجم فروردین گرامی داشته میشد و روز ششم فروردین (خردادروز)، جشن نوروز بزرگ یا نوروز خاصه برپا میشد در هر یک از روزهای نوروز عامه، طبقهای از طبقات مردم (دهقانان، روحانیان، سپاهیان، پیشهوران و اشراف) به دیدار شاه میآمدند و شاه به سخنان آنها گوش میداد و برای حل مشکلات آنها دستور صادر میکرد. در روز ششم، شاه حق طبقات گوناگون مردم را ادا کرده بود و در این روز، تنها نزدیکان شاه به حضور وی میآمدندشواهدی وجود دارد که در دوران ساسانی سالهای کبیسه رعایت نمیشدهاست. بنابراین نوروز هر چهار سال، یک روز از موعد اصلی خود (آغاز برج حمل) عقب میماند و درنتیجه زمان نوروز در این دوران همواره ثابت نبود و در فصلهای گوناگون سال جاری بود چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:51 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
فهرست زیر شامل امپراتوریهای جهان باستان از سال های پیش از میلاد تا اواخر قرن پنجم میلادی (تا سال ۵۰۰ میلادی) است.
ادامه مطلب ... چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:50 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
در شهریور 1323زمانی که نیروهای انگلیسی و دیگر متفقین تهران را اشغال کرده بودند، حسین گل گلاب تصنیف سرای معروف، از یکی از خیابان های معروف شهر می گذرد. او مشاهده می کند که بین یک سرباز انگلیسی و یک افسر ایرانی بگو مگو می شود و سرباز انگلیسی، کشیده محکمی در گوش افسر ایرانی می نوازد. گل گلاب پس از دیدنِ این صحنه، با چشمان اشک آلود به استودیوی روح الله خالقی (موسیقی دان) می رود و شروع به گریه می کند. غلامحسین بنان می پرسد ماجرا چیست؟ او ماجرا را تعریف می کند و می گوید: کار ما به اینجا رسیده که سرباز اجنبی توی گوش نظامی ایرانی بزند ! سپس کاغذ و قلم را بر می دارد و با همان حال، می سراید: ای ایران ای مرز پرگهر ای خاکت سرچشمه ی هنر دور از تو اندیشه بدان پاینده مانی و جاودان ای دشمن! ار تو سنگ خاره ای من آهنم جان من فدای خاک پاک میهنم... همانجا، خالقی موسیقی آن را می نویسد و بنان نیز آن را می خواند و ظرف یک هفته، تصنیف "ای ایران" در یک ارکستر بزرگ اجرا می شود. سرود «ای ایران» دقیقا در 27 مهر ماه سال 1323 در تالار دبستان نظامی [دانشکدۀ افسری فعلی] و در حضور جمعی از چهرههای فعال در موسیقی ایران متولد شد. شعر این سرود را «حسین گل گلاب» استاد دانشگاه تهران سروده بود، و از ویژگیهای آن، اول این است که تکتک واژههای به کار رفته در سروده، فارسی است و در هیچیک از ابیات آن کلمهای معرب یا غیر فارسی وجود ندارد. سراسر هر سه بند سرود، سرشار از واژههاى خوشتراش فارسى است. زبان پاکیزهاى که هیچ واژه بیگانه در آن راه پیدا نکرده است، و با این همه هیچ واژهاى نیز در آن مهجور و ناشناخته نیست و دریافت متن را دشوار نمىسازد. دومین ویژگی سرود «ای ایران» در بافت و ساختار شعر آن است، بهگونهای که تمامی گروههای سنی، از کودک تا بزرگسال میتوانند آن را اجرا کنند. همین ویژگی سبب شده تا این سرود در تمامی مراکز آموزشی و حتی کودکستانها قابلیت اجرا داشته باشد. و بالاخره سومین ویژگیای که برای این سرود قائل شدهاند، فراگیری این سرود به لحاظ امکانات اجرایی است که به هر گروه یا فرد، امکان میدهد تا بدون ساز و آلات و ادوات موسیقی نیز بتوان آن را اجرا کنند. آهنگ این سرود که در آواز دشتی خلق شده، از ساختههای ماندگار «روحالله خالقی» است. ملودی اصلی و پایهای کار، از برخی نغمههای موسیقی بختیاری که از فضایی حماسی برخوردار است، گرفته شده. این سرود در اجرای نخست خود بهصورت کر خوانده شد. اما ساختار محکم شعر و موسیقی آن سبب شد تا در دهههای بعد خوانندگان مطرحی همانند «غلامحسین بنان» و نیز «اسفندیار قرهباغی» آن را بهصورت تکخوانی هم اجرا کنند. ادامه مطلب ... چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:49 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
زندیان یا زندیه یا دودمان زند نام خاندانی پادشاهی است که میان فروپاشی افشاریان تا برآمدن قاجار به درازای چهل و شش سال در ایران بر سر کار بودند. این سلسله به سردمداری کریم خان زند از طایفه زند از سال ۱۱۶۳ هجری قمری در ایران به قدرت رسید. کریمخان، ایلخان طایفه زندبود. پدرش «ایناق خان» نیز ایلخان بود. کریم خان در آغاز یکی از سرلشکران سپاه نادرشاه افشار بود که پس از مرگ نادر با همراهانش بازگشت. او فردی مدبر بود. او را لحاظ برخورد با مردمان نیکوترین فرمانروا پس از حمله اعراب به ایران دانستهاند. کریم خان خود را وکیل الرعایا نامید و از لقب شاه پرهیز کرد. شیراز را پایتخت خود گردانید و در آبادانی آن کوشش نمود. ارگ، بازار، حمام و مسجد وکیل شیراز از کریمخان زند وکیل الرعایا به یادگار ماندهاست. کریمخان زند وکیل الرعایا (۱۱۹۳۱۱۶۳ه. ق.) توانست پس از فروپاشی حکومت نادرشاه افشار، تمام بخشهای مرکزی، شمالی، غربی و جنوبی ایران را تحت حکومت خود درآورد. همچنین برادر وی، صادقخان زند نیز موفق شد در سال ۱۱۸۹ق. بصره را از امپراتوری عثمانی جدا کرده و به ایران پیوست نماید و از این طریق، نفوذ ایران را بر سراسر اروندرود، بحرین و جزایر جنوبی خلیج فارس مسلم گرداند. پیروزی کریمخان زندپس از مرگ نادر کریمخان نیرویی به هم زد و پس از چندی با دو خان بختیاری به نامهای ابوالفتحخان بختیاری و علیمردان خان بختیاری ائتلافی فراهم ساخت و کسی را که از سوی مادری از خاندان صفوی میدانستند، به نام ابوتراب میرزا (شاهاسماعیل سوم) را به شاهی برگزیدند. در این اتحاد علیمردان خان بختیاری نایبالسلطنه بود و ابوالفتحخان بختیاری حاکم اصفهان و کریمخان زند نیز سرلشکر سپاه بود. اما چندی که گذشت علیمردان خان بختیاری، ابوالفتحخان بختیاری را کشت و بر دیگر همراهش کریمخان زند شورید ولی سرانجام پیروزی با کریمخان زند بود کریم خان پس از شانزده سال مبارزه دایمیتوانست بر تمامی حریفان خود از جمله محمدحسن خان قاجار و آزاد خان افغان غلبه کند و صفحات مرکزی و شمالی و غربی و جنوبی ایران را در اختیار بگیرد. وی به انگلیسها روی خوش نشان نداد و همواره میگفت آنها میخواهند ایران را مانند هندوستان کنند. برادر وی، صادق خان، نیز موفق شد در سال۱۱۸۹ ه. ق. بصره را از حکومت عثمانی منتزع نماید و به این ترتیب، نفوذ اوامر دولت ایران را بر سراسر اروندرود و بحرین و جزایر جنوبی خلیج فارس مسلم گرداند.
زندیان پس از کریمخانپس از در گذشت کریم خان زند دگرباره جانشینان او به جان هم افتادند و با جنگ و نزاعهای مستمر، زمینه تقویت و کسب اقتدار آغا محمد خان و سلسله قاجار را فراهم آوردند. در سال ۱۲۰۹ هجری قمری لطفعلی خان آخرین پادشاه زند پس از رشادتهای بسیار آن به دست آغا محمدخان قاجار معروف به اخته خان کشته شد. در آن زمان کرمان پایتخت زندیه بود. آغامحمدخان با به دست آوردن شهر شیراز دست به کشتار کسانی که از دودمان زند بودند زد، پسران لطفعلی خان را اخته نمود و دستور تجاوز جنسی به زن باردار و دختر لطفعلی خان زند و دیگر زنان این دودمان را دادوگروهی از افراد طایفه زند نیز به اطراف متواری شدند تا دست اقامحمد خان به انان نرسد تشمال کریم (کریم خان زند) از تیرهٔ زند بگله بود. تیرهٔ زند بگله مهمترین تیرهٔ طایفهٔ زند به حساب میآمدهاست. طایفهٔ زند گروهی بودند با معیشت شبانی که از اراضی دامنهٔ زاگرس به دهستان پری و کمازان در نزدیکی ملایر کوچ کرده بودند.» معمولاً زندها را شاخهای از طوایف لک به حساب آوردهاند. یقیناً از نواحی شمال لرستان کوچ کرده و به وسیله شاه عباس صفوی در اطراف ملایر و بروجرد اسکان داده شدهاند. عدهای از وابستگان نزدیک این خاندان را با خود به تهران آورد و در قلعهای قدیمی در یافت آباد امروزی زندانی نمود که در اواخر قاجاریه توانستند اراضی اطراف را بدست آورند و همانجا اقامت کنند و دیگر وابستگان این خاندان یا کشته شدند. یا به عثمانی گریختند و یا مهاجرت کردند تا جان زن و فرزندانشان در امان باشد. امروزه در استانهای لرستان، کرمانشاه، کردستان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، کرمان و خراسان بازماندگان طایفه زند زندگی میکنند. دستگاه دیوانی زند به رهبری حاج ابراهیم کلانتر که به لطفعلی خان خیانت کرده بود یکراست به قاجارها پیوست و به جز تنی چند که به واپسین فرمانروای زند تا دم مرگ وفادار ماندند دیگران رویه ابراهیم خان را پیش گرفتند. ادامه مطلب ... چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:48 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
بابک خرم دین Babak Khoramdin در میان جنبشهای اجتماعی ایران ضد اعراب، نهضت خرمدینان که پس از جاودان ابن شهرک خرمی، بابک رهبر آن به شمار می آید یکی از قهرمانانه ترین و در عین حال مورد تحریف قرار گرفته ترین آنهاست. برای ما دشوار است که از اسناد موجود، رفتار این مردم را که سالها در برابر حکومت عباسی ایستادگی کردند و دست از عقاید خو نکشیدند و جان خود را در راه اهداف خود فدا کردند درست بفهمیم. واقعیت اینکه اگر از چند تحقیق از معاصرین خود بگذریم، تمامی منابع فارسی و عربی در مورد این نهضت و رهبر آن به گونه ای مشمئز کننده ای آلوده به اغراض و آلودگی ها و دروغ زنی های فراوان است. دژ بابک Babak's stronghold
چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:46 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
میدان آزادی در قسمت غربی تهران قرار گرفتهاست و مسافرانی که از جادهی مخصوص کرج به تهران وارد میشوند، به عنوان اولین نماد شهری این میدان و بنای مخصوص آن را مورد توجه قرار میدهند. این میدان که قبل از انقلاب ۱۳۵۷ ایران میدان شهیاد نام داشت، به صورت بیضی ساخته شدهاست که در مرکز آن برج آزادی قرار گرفتهاست و در حاشیهی آن دو مسیر اتومبیلرو که در بعضی قسمتها به صورت دو طبقه ساختهشدهاست، قرار گرفتهاست. بین بنای برج آزادی و مسیرهای اطراف میدان نیز باغچههای چمنکاری شده به صورت شش ضلعی ساخته شدهاست. میدان آزادی با مساحت ۵۰٬۰۰۰ مترمربع پس از میدان نقش جهان با مساحت ۸۹٬۶۰۰ مترمربع، بزرگترین میدان ایران است و برج آزادی با ارتفاع چهل و هشت متر، که یکی از نمادهای تهران است، در آن قرار دارد. برج آزادی یا شهیاد، در زمان سلطنت محمد رضا شاه پهلوی به عنوان نماد پایتخت ساخته شد. طراح میدان شهیاد مهندس حسین امانت بود.
چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:46 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
تصویر خیالی از برج بابل اثر پیتر بروگل برج بابل ساختمانی است که در سفر پیدایش به آن اشاره شدهاست.هم اکنون این برج نابود شدهاست. در گذشته باور بر این بود که درختان هر طبق بر بروی طبقهٔ پایین میافتاد و درختان را وارانه نشان میداد. بر پایه آنچه در تورات کتاب پیدایش آمده انسانهای نخستین که همگی در بابل بودند به سبب کمبود جا و سرچشمهها خواستار پراکنده شدن به جاهای دورتر شدند ازین رو و برای جلوگیری از چند دستگی این برج بلند را ساختند تا همبستگی خود را از دست ندهند. در سال ۱۸۹۸ میلادی رابرت کلدوی (آلمانی: Robert Koldewey)، باستان شناس آلمانی، در حدود ۹۰ کیلومتری جنوب شهر بغداد و در سواحل فرات جستجو در پی یافتن ویرانهها و بقایای شهر غرق شده بابل را آغاز کرد. برج بابل معبدی مطبق برای ” مردوک ” خدای بابل بود، بنایی با ابعاد ۹۰ در ۹۰ متر و ارتفاع حدود ۹۰ متر. از این بنای عظیم تعدادی از پایههای اصلی آن به جای مانده است. تا پیش از حفاریها و کاوشهای باستان شناسان افسانهها و تصورات گونه گونی در مورد برج بابل وجود داشت. یکی از نمودهای این تخیلات تابلوی نقاشی برج بابل اثر ” پیتر بروگل ” است که برج بابل را بنایی مدور و مطبق با تاقهای قوسی تصور کرده. اما حفاریهای باستان شناسان و پژوهشگران تصویری متفاوت از آنچه گذشتگان می انگاشتند به ما می دهد: بنایی چهارگوش با ابعاد ۹۰ در ۹۰ متر، مطبق و توپر به ارتفاع ۹۰ متر. چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:45 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
مخترع بزرگمرد حکیم بنام اردشیرآن را (نرد شیر) نام گذاشت که همان نرد امروزی است و در برابر شترنگ هندی ساخته شد. 1- تخته آن نشانه زمین 2- سی مهره آن نشانه سی روز 3- پانزده مهره سفید نشانه روز 4- پانزده مهره سیاه نشانه شب 5- گردش تاس نشانه گردش ستارگان 6- تک خال نشان خدای یکتا و اهورامزدا 7- دوخال نشان آسمان و زمین 8- سه خال نشان گفتار نیک، کردار نیک، گفتار نیک 9- چار خال نشان چهار عنصر اصلی،باد،آب،خاک،آتش 10- پنج خال نشان پنج روشنی، خورشید، ماه، ستاره، آتش، آذرخش 11- شش خال نشان شش جشن بزرگ قدیم Backgammon, a Persian game b- It's 30nuts are signs of 30 day of month e- Signs of circulation flow dice stars f- Ace shows unique God h- Three spots show good speech, good deeds, good words j- Five spots show five clear, the sun, moon, stars,fire,electrical چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:44 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
خط اوستایی یا دین دبیره Avesta Writting Language
خط اوستایی یا دین دبیره یکی از کامل ترین و کهن ترین خط های دنیاست که در زمان ساسانیان برای برطرف کردن عیوب خط پهلوی ابداع گردید. این خط که برای اولین بار برای نوشتن اوستا مورد استفاده قرار گرفت به خط اوستایی معروف گردید. این خط دارای 48 حروف الفبا است که 14 حروف صدادار و 34 حروف بی صدا است. این خط از الفبای انگلیسی کامل تر است و نیازی به ترکیب حروف برای ایجاد یک حرف جدید نسیت، از طرفی هم مانند خط عربی برای خواندن مبهم نیست و به راحتی تلفظ می گردد. این خط از راست به چپ نوشته می شود، حروف جدا و پشت سر هم قرار دارند و در پیان هر کلمه یک نقطه قرار می گیرد. این خط در زمان پهلوی به خاطر کامل بودن قرار بود جایگزین خط عربی گردد، تا جایی که ابراهیم پورداوود بنیانگذار فرهنگستان پارسی ایران این نکته را بارها یادآور شده بود که این خط باید جایگزین خط ناقض عربی گردد.
Download Self Studying of Avesta Writting Language
چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:44 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:42 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
فارسی باستان به الفبایی نوشته شده است که میخی نامیده می شود ظاهراً داریوش بزرگ دستور داده است که الفبایی برای فارسی باستان ساخته و این زبان بدان نوشته شود . در ادامه معرفی یک سایت برای تبدیل نام به زبان پارسی باستان (میخی) الفبای فارسی باستان از الفبای اکدی و الفبای اکدی از الفبای سومری گرفته شده است . این الفبا ۳۶ حرف ، ۲ واژه جدا کن ، ۸ اندیشه نگار و نشانه هایی هم برای نشان دادن اعداد داشته است که تنها برخی از آنها به جای مانده است . هریک از حرفهای الفبای میخی به جز سه حرفی که برای نشان دادن مصوتها به کار می رود مصوتی هم همراه دارد به همین علت الفبایی هجایی است .الفبای فارسی باستان از چپ به راست نوشته می شود و پس از هر حرف یک واژه جدا کن گذاشته می شود. نحوه رمز گشایی خط میخی فارسی باستان خط میخی فارسی باستان پس از انقراض دولت هخامنشی از رواج افتاد و خواندن آن فراموش شد؛ تا اینکه ، اخبار و گزارش هایی که جهانگردان و سیاحان اروپایی از اوایل قرن هفدهم میلادی به این سوی، به هنگام سیر و سیاحت در شرق و بازدید از ویرانه های تخت جمشید ، فراهم کرده بودند، توجه دانشمندان اروپایی را به آن جلب نمود. در قرن هجدهم میلادی ،چندین کتیبه به خط میخی فارسی باستان در اروپا منتشر شد ، از آن جمله است جهانگرد معروف فرانسوی ، Chardin که ، شاردن ( DPC ) رونوشت کامل یکی از کتیبه های داریوش در تخت جمشید Count در سال ۱۷۱۱ ، آن را منتشر کرد ؛ همچنین کتیبه ای از خشایارشا بر روی گلدانی از سنگ مرمر که کنت کایلوس در سال ۱۷۶۲ ، گزارشی درباره آن به محافل علمی آن روزگار ارائه نمود . ، Caylus رونوشتهای دقیقتری از کتیبه سه زبانی تخت جمشید تهیه کرد و Carsten Niebuhr در سال ۱۷۶۵ ، کارستن نیبور پس از بازگشت از شیراز ، در سال ۱۷۷۸ ، به انتشار آن پرداخت . نیبور از بررسی این اسناد به خوبی دریافت که ، کتیبه بقیه در ادامه مطلب...
ادامه مطلب ... چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:41 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:40 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
تعجب نکنید اینجا تخت جمشید نیست، این ورودی پارک تفریحی سیف الدوله در شهرستان ملایر که به دستور ناصرالدین شاه توسط مهندسان ایتالیایی ساخته شده که باتفاق شهاب و احمد پسر عموم
اینم مجسمه آقای نمیدونم چیه که وسط حوض قرار داده بودن ولی تابلوی توضیحاتی واسش نذاشته بودن.
چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:35 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:34 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
پس از درگذشت هرمز یکم در سال ۲۷۳ میلادی برادر ناتنی او بهرام در سن ۵۸ سالگی بر تخت نشست. مهمترین رویداد دورۀ فرمانروایی بهرام یکم را باید کشته شدن مانی و آغاز قدرت مذهبی کرتیر ( کردِر ) دانست، که منجر به زرتشتیگری و حکومت مطلق العنان و افراط گری مذهبی ساسانیان شد. کرتیر خود دربارۀ جایگاه خویش در نزد بهرام یکم مینویسد:
و پس از آن که هرمزد شاهنشاه به گاه بَغان شد
و بهرام شاهنشاه، پسر شاهپور شاهنشاه، و برادر هرمزد شاهنشاه به شهریاری رسید، مرا بهرام شاهنشاه نیز ارجمند و فرمانروا داشت. و مرا در دربار و شهر به شهر، جای به جای، از برای کردگان یزدان همه گونه کامکار و توانا کرد. و در آن زمان نیز شهر به شهر، جای به جای، بس کردگان یزدان افزایش گرفت و بس آذر ورهرام ( بهرام ) نهاده شد، و بس مُغمردان خوشبخت.
منبع:ایران در زمان ساسانیان – نوشته دکتر پرویز رجبی
ادامه مطلب ... چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:29 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
جنگ قادسیه، در ۱۴ هجری قمری (۶۳۵ میلادی) بین سپاه ایران و اعراب مسلمان در حمله اعراب به ایران در سرزمین قادسیه (کربلای کنونی) اتفاق افتاد.
پس از اینکه ابوبکر خلیفهٔ مسلمین فتنههای داخلی عربستان را فرونشاند و به حروب الردةجنگ های ارتداد پایان داد. در محرم سال دوازدهم هجری قمری خالد پسر ولید را مأمور عراق ساخت. در آن أوقات المثنی بن حارثه الشیبانی بأجازه خلیفه در آنحدود میگذرانید و با «حرمله» و «سلمی» و «عیاض بن غنم» به خالد پیوستند. چون این اخبار به «هرمز» فرمانده ایرانی آن اطراف رسید وقایع را بدربار اطلاع داده در مقابل دشمن شتافت در حفیر که یکی از ثغور مهم ایران نزدیک خلیج فارس بود جنگی واقع شد که معروف به ذات السلاسل است. «هرمز» در مبارزه باخالد بسر ولید کشته شد وبر لشکر او شکست وارد آمد. پس از آن در الیس (ساحل رود فرات) جنگ دیگری رخ داد چون فتح نصیب خالد شد عدهٔ زیازی از سربازان ایرانی به اسارت افتادند. سپس خالد متوجه حیره گشت. ادامه مطلب ... چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:29 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
در کتاب نفایس الفنون از چند نوع دیگر شترنگ نام برده شده که چنین اند: چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:27 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
«گنجفه چیست؟»، نوشتهی بهروز تقیخانی، مجلهی یغما، سال سیزدهم (سال ۱۳۴۰ خ/۱۹۶۱ م.) شماره ۶ ص ۲۹۶ به بعد ادامه مطلب ... چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:26 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
به مناسبت زادروز «بنيتو موسولينيBenito Mosolini» كه 29 ژوئيه 1883 به دنيا آمد، حزب فاشيست را تاسيس و 21 سال بر ايتاليا حكومت كرد اشاره به تعريف واژه فاشيست و تاريخچه اين واژه بي فايده نخواهد بود، از اين قرار:
نظاميان رومي در جنگهاي سده سوم ميلادي با ايران (دوران اردشير ساساني و پسرش شاپور اول) مشاهده كرده بودند كه پياده نظام ايران در دسته هاي ده ـ دوازده نفري در سنگرها و خاكريز ها مستقر مي شود و سواره نظام ايران نيروي دشمن را به ميان آنان مي كشاند و اين صف آرايي و تاكتيك براي روميان تازگي داشت. در زمينه اين تاكتيك، روميان از نظاميان ايراني شنيده بودند كه به آنان اندرز داده شده كه يك شاخه درخت را به آساني مي توان شكست، ولي اگر چند شاخه را در كنار هم قرار دهند (متحد كنند) شكستن مجموعه آنها كاري آسان نخواهد بود. نظاميان رومي اين اندرز را با خود به روم (ايتاليا) بردند و ميان مردم پخش كردند كه به زبان لاتين، «فاشس (دسته اي از شاخه ها و يا ميله ها)» خوانده مي شد كه بعدا معناي مجازي دسته، گروه و اتحاديه به خود گرفت و در لاتين تازه (ايتاليائي) به صورت «فاشيو» كه در جمع مي شود «فاشي» درآمد و به تدريج بر سنديكا هم اطلاق شد. در دهه 1870 سوسياليستهاي جزيره سيسيل (جنوب ايتاليا) نام اتحاديه خود را «فاشيو سيسيليانو» گذارده بودند. موسوليني در جواني مدتي هم روزنامه نگاري و داستان نگاري كرده بود و داستان او «رفيقه كاردينال» به چندين زبان ترجمه شده و هنوز تجديد چاپ مي شود. موسوليني روزنامه « ايل پوپولو دا ايتاليا» را شخصا تاسيس كرده و سازمان، برنامه و شرح وظايف تحريريه اش را نوشته و سردبيرش را منصوب كرده بود.
چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:25 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
تكرار تاریخ
25 اكتبرسال 449 پیش از میلاد درشهر شوش میان دولت ایران و رئیس هیات اعزامی اتحادیه یونانیان معاهده ای امضاء شد كه به موجب آن این اتحادیه حاكمیت ایران برقبرس را به رسمیت شناخت و قول به انحلال اتحادیه «دلوس» داد و در عوض دولت ایران پذیرفت كه به شهرهای یونانی زبان آسیای صغیر (شهرهای ساحلی غربی تركیه امروز، و در آن زمان معروف به ایونی) استقلال داخلی بدهد به این شرط كه مالیات مقرر را بپردارند و در صورت نیاز برای ایران كشتی بسازند و برحسب جمعیت خود سرباز بدهند. مورخان اروپایی این عهدنامه را به نام رئیس هیات نمایندگی یونانیان «عهدنامه كالیاس» نامگذاری كرده اند. چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:24 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
لباس فارغ التحصیلی در کل جهان یک شکل دارد . لباس بلند مشکی همراه یک کلاه چهار گوش که از یک گوشه آن منگوله ایی آویزان است. چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:21 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
این داستان در کتاب دو قرن سکوت دکتر زرین کوب مواجه شدم و پس از پیگیری به مطالب کامل تری نیز دست یافتم جالب آنجاست که هیچ گونه اطلاعی از این اتفاق مهم در تاریخ کشورم نداشتم. مطمئنا ایرانیان امثال من بسیار زیادند. چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:20 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
دوستان درود تصميم گرفتم اندكي در خصوص ايران عزيز از كتاب تاريخ ده هزار ساله ايران بنويسم....اين نوشته ها در قسمت هاي مختلف خواهد بود و براي سر نرفتن حوصله خواننده حتي الامكان سعي كردم مختصر و مفيد بنويسم يا حق .................................... هفت كشور از آنجا كه بعضي پادشاهان پيشدادي خود را سلطان هفت كشور(هپت كرشور Hapto Karshvar) دانسته، مدعي بودند كه "هفت كشور" در تحت سلطه و فرمانروائي ايشان قرار داشته است. هنديان باستان نيز با اختلافاتي جزئي همين عقيده را داشتند، و به نظر مي آيد اين تقسيم ميراث مشترك ايران و هند باشد. اما منشاء تقسيم زمين به هفت منطقه روايتي بسيار كهن است. در زبان سانسكريت نيز اصطلاح "هفت كشور" به شكل سپت دويپ (Sapta Dvipa) آمده است چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:19 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
سلام بر دوستان عزيزم پارسال ارديبهشت ماه براي ديدن منطقه باستاني خورهه به دهستان خورهه رفتم در ادامه عكس هائي را از اين بازديد تقديم ميكنم مجموعه بقایا و آثار به جا مانده در منطقه تاریخی خورهه محلات از جمله مهم ترین آثار تاریخی کشور است که ابهامات زیادی را درباره قدمت، معماری، کاربرد و نوع استفاده از بنا در بین مورخان و باستان شناسان داخلی و خارجی ایجاد کرده است. در صورت مورد علاقه بودن به نوشتار ادامه مطلب را مطالعه فرمائيد... ادامه مطلب ... چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:17 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
تاریخ ما می اند که بر همگان واجب است تا از ادیان ایران به طور کوتاه اطلاعاتی داشته باشند؛ ما بر این شدیم تا مطلب زیر را برای بازدیدگنندگان گرامی آماده کنیم.
دین زرتشت از طرفی، دین زرتشتی ساسانی تفاوتهای عمده ای با دین زرتشتی مندرج در گاثاها دارد. بعضی از باورهای مطرح شده در بخشهای جدیدتر اوستای ساسانی، مانند زروانیت، مخالف با باورهای گاثایی هستند و می توان آنها را رسوخی از دین های محلی و باورهای باستانی ایرانیان و حتی تاثیراتی از مذاهب بین النهرینی بابل و آشور دانست. به همین دلیل، در اینجا دین گاثایی را مشخصا" دینی جدا از زرتشتی ساسانی می دانیم و بطور مستقل از آن یاد می کنیم. نمی توان با اطمینان گفت که دین زرتشت هیچگاه بعد از مرگ موسسش، به همانگونه که او انتظار داشته، باقی مانده است. از درجه خالص ماندن این باورها نیز تخمینی در دست نداریم، غیر از اینکه داریوش نیز در کتیبه های خود به یکی از جنبه های دروج، یعنی «دروگ» یا سخن ناراست (دروغ) اشاره می کند. می توان تصور کرد که باورهای گاثایی که برای جامعه ای کوچک و قبیله ای در شرق ایران طراحی شده بودند، بعد از برخورد با جوامع متمدن و ساکن غرب ایران و تاثیر پذیرفتن از باورهای مغها و ادیان بین النهرین و در طول سالهای متمادی، تبدیل به دینی شد که در دوران ساسانی موقعیت رسمی را پیدا کرد. صحبت از دین زرتشتی ساسانی را به آینده موکول می کنیم. ادامه مطلب ... چهار شنبه 6 شهريور 1392برچسب:, :: 2:16 بعد از ظهر :: نويسنده : رامین
بچه ها اگر شهر سقوط کرد دوباره فتحش می کنیم
مواظب باشیم ایمانمان سقوط نکند. شهید محمد جهان ارا
اون روزی که این جانباز باناله هاش با رهبرش حرف میزد و یاد تونه ؟ چی می گفت ؟ کسی
میدونه؟
این روزاهمه ازخاطرات خرمشهروجنگ ۸ ساله وشهادت حرف میزنن اما من میخوام درمورد کسایی بگم که حتی شاید ازشهیدان هم گمنام ترن. شهیدان زنده ای که در وطنمون نفس میکشن . به ادامه مطلب مراجعه کنین... ادامه مطلب ... پيوندها
تبادل لینک
هوشمند
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|